Nuffnang Latest!

Wednesday, October 1, 2008

Yeay Yeay Hari Raya – Day 1

"Dalammmmm dingin subuhhhh hatikuuuu terusikkkkk…kenangggg nasib diriiiii di rantauannnnn….”

It’s hari raya! I woke up je, Mama dah siap masak semua. Hehe. Hubby went for Raya prayer with his dad and brothers. I took my bath, got ready, came down and wait for hubby to come back home. Suddenly Mama came down with one paper bag and she handed it to me.

“Ni, Mama jalan-jalan, tengok kain ni macam cantik pulak. Mama belikan untuk Ina. Beli kain ni dia kasi free lining, Mama amik la.”

“Wahhhh cantiknyee…(its purple karer, Italian 100% silk)…mekasih Mama…ok Mama siap, nanti kita bergambar k?”

So unbelievable! First time beraya as the only menantu, dapat kain! Alhamdulillahhhh. I love my in laws very much.

Then hubby came back and I asked him to setup the camera for our family photo session. We decided to take photo at the home ‘turf’ and we were so lucky that Abah, Mama and hubby’s brothers were so sporting to agree with our request. We took some decent photos as well as candids. Abah suddenly took out his newly bought Exilim camera and tried to snap few pictures (so cute sebab dia jarang gile guna camera except for amik gambar-gambar projek, tapi nak jugak guna…hehe!).


From left : Me, Hubby, Wan, Shahrul, Abah, Mama.


Tiga beradik. From right : Hubby, Shahrul Nizam (first), Shahrul Ridzuan (second), Shahrul Azwan (third). Hubby paling tua tapi paling kecik!


Bermaaf-maafan di pagi raya...


Selamat Hari Raya Aidilfitri from Us.

Then we went inside and had raya breakfast, rendang daging with lemang, nasik tomato with ayam masak merah, nasi himpit with kuah kacang and some kueh raya. Then…then…we did nothing…neither we went to people’s house nor people came to our house…soooooooooooo unusual for me! (Sorry Ayang…tapi betul…this was my first and could be second or third tatau la, that I felt macam pelik…hehe…). Maybe because hubby’s family never celebrated raya at Ipohni kira first time la sebab Maktok meninggal…pity them.


Tido di hari raya? Tak penah ku buat!

Tengok tv…tengok lagi…dan lagi…hmm…dan lagi…sampai la I pujuk hubby ajak gi jalan. And he brought me to Jusco at nite. My God, again, new experience! This was my first time la pegi shopping complex di hari raya. Kahkah! Nampak sangat tak beraya macam selalu. And we saw ramai gile pegi Jusco pakai baju melayu and baju kurung! Memang selamat hari raya la! I bought a pair of Vinci shoes, a Freeman apricot facial scrub, and 6 pieces of well-noted doughnuts in Ipoh, Big Apple. Variety jugak!

Then suddenly I craved for char kuey teow. Tak sangka plak ada satu gerai melayu bukak kat depan DBI tu! Raya-raya pun bukak! Ramai plak tu! So I ordered one char kuey teow, while hubby and his lil bro, sedap merokok. Haha! Puas hati la tu dapat lari jap dari Mama. After had some discussion bout mat rempit and bohsia (pergh lama tak sebut perkataan tu), we called for budak yang kerja kat situ to kira lah. Ya Allahhhhh…lembap nak mampos! Siap gi tanya tukang masak, berapa total!

“RM7.50” he said.

“Kuey teow ni brapa?” I asked.

That guy went to ask the cook.

“Kuey teow ni RM4.50…air tadi, teh o ais, teh o ais limau, ais kosong…aaa…semua naik harga dah…” he explained.

“Naik harga?” hubby’s lil bro asked (the original price was RM3.50!).

“Ha bang, semua naik…sebab bulan puasa aritu tak brapa nak ada, jadi raya ni naik la, sok lepas raya turun balik.”

“KAHKAHKAHKAH! That was the craziest reason that I ever heard!” hubby shouted out once we in the car.

Dah la slow, lembap, mahal plak tuh! I didn’t really mind paying for foods but RM1.00 extra, that was ridiculous! Well, it suited the stall name “Jaka’s”, which we later got how it SHOULD be pronounced…J-A-C-K-A-S-S!


No comments:

Subscribe To This Blog