Nuffnang Latest!

Friday, November 11, 2011

Homemade Texan Sizzling Steak

Sambil rehat-rehat tunggu update cabaran 26 hasil idea si Fatt, meh aku cite pasal makanan.

Sejak abah mentua aku kasi daging korban 2kilo, sejak tu jugak la aku duk masak steak. Exercise ke mana, Pilates ke mana. 

Since kat rumah takde sayur-sayur western ni, aku guna je apa yang ada.

Barang-barang nyer semudah ABC : salt, mixed herbs whole, basil whole, Texan sizzling steak seasoning, and olive oil. Kurang satu je, thyme. Tak jumpa plak botolnyer.

Camne nak marinade? 

Senang jer. Untuk sayur-sayuran, guna je salt, mixed herbs whole, basil whole, and olive oil. Untuk daging plak, guna sume...salt, mixed herbs whole, basil whole, texan sizzling steak seasoning, and olive oil. Ha kacau, kacau, gunakan tangan kanan, bukan kiri ye adik-adik. Biar jap dalam 5 menit. Panaskan grill pan, api jangan kuat-kuat sangat, kang hitam daging. Patu letak olive oil. Jangan letak arak, kang poooofff terbakar pan ko! Hahaha! Ha patu ko lempar je sume barang-barang ni ke dalam. Daging letak tengah, lain-lain letak keliling jer.

Turutan nak kuarkan yang mana satu tu terpulang pada barang tu sendri. Sayur cepat masak. Kentang angkat kendian. Last baru daging. Daging tu hiris-hiris skit kalo rasa nak medium well. Kalo aku, aku suka medium raw, kira ada skit ke-juicy-an disitu. Sos plak sukati la nak sos apa. Aku cuma ada sos cili je masa tu, belasahhhhh! Tapi kan, Texan sizzling tu aje dah cukup KICK dah tau! Cukup sume dah.
Cepat dimasak, sedap dimakan! Bukan maggie ye...homemade steak :D

P/S: Daging lembu patutnyer lembut skit...laki aku cakap, ni mesti daging kobau ni! Sebab tu la jenuh kunyah!

15 comments:

Fatt said...

yenedey! mana pigi hang punya semangat nak buang boroi kat perut tu ha? haritu berkobar2 lari turun naik tangga sikalang hapa celita?

aku suka makan steak..tp klu kat nz dorg sebuk "stek". mmg org nz ni kena pegi kelas menyebut yg betul...sume dia sesedap je menukar. pastu klu ada mash potato dgn gravy lagi sodap..pastu rebus brocolli & curah skit olive oil..uuu..mamma mia!

biq, cer ko buat pop-up comment box..susah le gini..kdg2 aku nak quote apa ko tulis takleh nak rives (reverse)

aku tgk selek (select) gambo ni ha...tataula gambar apa yg diva sbb aku rasa aku posing kayu habis...HAHAHAHA..ok, aku mmg tak reti posing..gmbr aku sume statik, muka pun kalau senyum mesti sepesen...mmg boring aku ni

Biqque said...

ramai orang tak reti sebut nyahhhhh...tu ar, kalo ada gravy, mashie, ummmm nyum2!

hahaha takpe, aku still tak makan nasik diwaktu malam :D

YE, AKU AGREE, BILA NAK REPLY CAM JENUH DOK SCROLL ATAS BAWAH HAHAHAHA! okeh, dah tukar setting :D

tak kira! tak kira! kena gak letak gambar cas diva, maybe ko leh kata diva tegak, haaaaaaaa sape leh celen!

Ely Hasrul said...

hahahhaha betol tu biqque, bukan kat NZ aje kt sini melambak2 org xtau sebut.

ha biqque, nk lagik murah aku lupe nk bgtau aritu. kt umah ekceli aku xpakai pon mckomik ke ape. aku beli yg dlm plastik aje kt tesco c4 sume byk jual. xkesah brand giant ke ape tp herbs tuh ekceli lagik wangi. murah pon murah. jap aku tgk kt daput


okeh, cth daun oregano, brand singlong (rasa beli kttesco) 20g aku rasa bwh rm3. bese yg dlm plastik2 nih sume bwh rm4, so aku selalu pilih yg rega nye dlm rm2-3 aje. bukan selalu guna so sama aje lmbt abis. cubalah kalu berani (bongok punye ayat haha)

aku dh telan air liur tgk 'stek' ko tuh, ade lagik tk? aku dtg weekend nih bwk homemade mashie, coleslaw, brocoli nak??? hahahhaa offer sendirik.. xpon aku bwk terus daging nyeee (apesal xmasak sdr jek?).. nmpak sgt ibu mengandung nk ko yg masak hahahahahha hayokkk

just.HY said...

haaaa....dah tukar pun setting! aku dh lama nk remind kat ko, fatt yg start dulu.kekeke...susah ok nk riverse! hahaha.

semlm dh jmpe NA! hahaha. thank you chawanna for the lens. hihi

Biqque said...

skin, if ko nak dtg, roger awal2, kang aku tah ke mana2 :D

john, senang skit ye dak? ha dah jumpa na, amacam? agak2 nak buat mak mentua tak? hahahaha! dah dpt lens tu, make sure amik gambar cun2 ok! wa caya sama lu lah!

kemang~ said...

bak sikit stik tu.. anak ikan nak rase mcm mane mak hayam masak ni..masin ke, tawar bebenor ke..kalo x, rijek !!!!! HAHAHA

kemang~ said...

biqque, anak ikan u ni dah edit balik entry 26 tu... aku dah ltak muka aku..ahaha...ko still nak bela aku ke guane ni??? HAHA !!

Ely Hasrul said...

ingt sok ptg nk g tgk debi kalu dia dh kuar. nnti roger kalu ko nk g tgk dia

Biqque said...

hahahaha kemang, itam2 pun manehhhhhhhhhhh! bleh buat bahan belaan la gitu! tapi ko tanya john dulu, tengok dia kasi ke tak, sbb skang dia anak ikan emas mak! hahahahaha!

just.HY said...

kemang! of coz laaa boleh jadik anak ikan biqque jugak! mak hayam biqque kan otai dlm hayam-menghayamkan org nih! haha...

nntkan mlm ni entry korea!

Unknown said...

nak sikit, kitorg satu rumah demam, kesian betul..

Wah sejak bila pulak dah jadi mak hayam ni huhuhuhuh...

Oi John, nk ke korea sempat lagi berblog! ha jaga lens aku elok2, jgn masuk longkang plak, ko masuk longkang tak pe hahahaha..

masMZ KaKiJaLaN said...

ehemmmmm hihihi.....

biqque, meh larr bawak steak kat mira$a..... *tetiber

Ren said...

terasa macam nak makan stek pulak...

Fatt said...

aku menyinggah! walhal kerja sendiri tak siap lagik!! aku suke, ko dah tukar pop up comment box..yay..ailoike :D

Biqque said...

hahaha kaya la aku sok lusa dpt jual john ngan kemang. HA SAPE NAK, BANK IN KAT AKU YE!

na, ye ke? i baru je baik. smlm buat sup tulang, arini buat stew plak...ari2 daging ko! hamik!

masMZ, meh le umah kihkihkih!

janggel, sila2...sila rasa je la ye hahaha!

fatt, ko mmg, gi buat post ko cepat! pop-up comment tu pun i loikeeeee!

Subscribe To This Blog